Van een oester tot de hele zee

Image

Op mijn eerste opmerking dat duurzaamheid ook in de visserij hot topic is valt Marja Reitsma, eigenaar van Reitsma Seafood, meteen met de deur in huis: “Kijk naar de hele discussie over de pulsvisserij, waarbij platvissen gevangen worden zonder enorme bijvangst van andere vissen en waarbij minder brandstof gebruikt wordt met minder CO2 uitstoot als gevolg. Een stuk duurzamer dus dan de traditionele visserij zou je zeggen. Ik was groot voorstander van deze methode, totdat ik een chefkok tegen kwam die helemaal anti was. In zijn ogen is gekweekte vis veel duurzamer en hij had er gegronde redenen voor. Inderdaad, gekweekte vis hoeft absoluut niet slecht te zijn. Kijk bijvoorbeeld naar de Zeeuwse Kingfish, dat een hele goede en duurzame manier van kweken hanteert, met zeewater, zonder antibiotica, zo dicht mogelijk bij de natuur. Het is gewoon moeilijk om je standpunt te verdedigen, want er is altijd iemand met een andere visie en met andere belangen. En dat is heel begrijpelijk. Maar feit is, zonder visvangst kunnen we niet. Daar is de visstand niet op gemaakt. We vissen bovendien ook niet de hele zee leeg, die quota zijn er niet voor niets. Dat is in Nederland en Europa goed geregeld. Van de vissen waar minder van zwemt, mag je simpelweg ook minder vangen. “

Van een bakje oesters tot de hele zee

Even terug naar de basis. Reitsma Seafood is ooit begonnen met het importeren van oesters en schelpdieren, veel later is daar pas vis bij gekomen. “Mijn vader was hoofdonderwijzer van een school, maar werd afgekeurd vanwege zijn knieën. Om dit te verwerken ging hij een tijdje naar Bretagne. Toen hij naar Nederland kwam om geopereerd te worden, nam hij een bakje oesters mee als bedankje voor de chirurg. Zo ging dat in die tijd. De chirurg hield niet van oesters en gaf ze aan een collega die ze op zijn beurt weer gaf aan Cas Spijkers en Wulf Engel, 2 legendarische koks. Zij waren lyrisch over de kwaliteit en hebben mijn vader gevraagd om wekelijks oesters te importeren vanuit Bretagne. Eerst ging hij zelf op en neer om die oesters te halen en kwam met zijn oesters in aanraking met de mooiste restaurants. Nu, inmiddels meer dan 20 jaar na het overlijden van haar vader, heet het bedrijf Reitsma Seafood en levert Marja, samen met haar man Dave, inmiddels alles uit de zee en alleen van de allerhoogste kwaliteit. “Eerst waren het dus alleen oesters, maar daar kwamen steeds meer producten bij zoals schaal- en schelpdieren. De chefs waren zo enthousiast en zeiden ‘De versheid is zo veel beter. Als je dit met schelpen en oesters kunt, dan kun je dat ook met vis. En met zeewier, en zeegroente, en inktvisinkt. En zo geschiedde… Ik zeg altijd, eigenlijk leveren we alles wat uit de zee komt, behalve lekkende olievaten.”

Duurzaamheid

Reitsma Seafood probeert op zoveel mogelijk onderdelen zo duurzaam mogelijk om te gaan met leefomstandigheden en milieu. Niet alleen kiest het bedrijf voor partners met de beste vangstmethodes van de vis en de meest natuurlijke groeicycli van de schaal- en schelpdieren, ook probeert het bedrijf bij te dragen aan het terugdringingen van CO2 uitstoot door de logistiek zo efficiënt mogelijk te organiseren.

“Allereerst kiezen wij onze producten met veel zorg uit. Het merendeel van ons assortiment is wildgevangen en onze producten hebben waar mogelijk een keurmerk. Daarnaast leveren wij niet elke dag bij alle zaken. Zo leveren wij 4 dagen per week in Noord en Zuid Holland en Brabant en 3 dagen per week in Limburg. Je kunt niet duurzaam werken en elke dag inkopen.” Reitsma Seafood importeert bovendien niet alles zelf, maar werkt met de beste importeurs. ”Dat is vaak duurzamer dan wanneer je zelf inkoopt en er extra transport nodig is. Onze importeur heeft de allerbeste tonijn die je gewoon rauw kunt eten, maar waar ook goed naar het milieu gekeken wordt. Wij kiezen bovendien altijd voor vis gevangen uit de regio die het beste is. Zo hebben wij Skrei uit Noorwegen, langoustines afhankelijk van het weer wisselend uit Noorwegen en Denemarken en bio oesters uit Frankrijk.”

Iedere dag gaan de busjes van Reitsma Seafood op pad. “Zo werken we met één goede transporteur van schaal – en schelpdieren, het enige bedrijf gespecialiseerd in deze producten. Die rijdt dagelijks van Rungis in Parijs naar Yerseke. In Yerseke liggen ook onze importeur van Canadese kreeften, van Franse oesters en de beste Nederlandse oesterkweker en visimporteur. Dat betekent dat wij dus iedere dag naar Yerseke rijden en van daaruit gaan leveren. Onze leveringen zijn vaak wel wat later dan bij andere leveranciers, aangezien wij afhankelijk zijn van de vrachtwagen die uit Frankrijk komt om de versheid zo optimaal mogelijk te houden.”

Ook wordt er rekening gehouden met de manier van aanleveren, die bij de ene vis weer heel anders kan zijn dan bij de andere vis. “Hoe wordt de vis vervoerd? In een grote piepschuimen doos of zoals die hele exclusieve zalm die in aparte dozen vervoerd wordt. Bestel je hier 2 stuks van, dan krijg je dus ook 2 dozen. Niet heel milieubewust wat mij betreft. Kortom, wij zijn altijd bezig met de vraag hoe om te gaan met duurzaamheid. Van het leven en de vangst van de vis, tot de manier waarop hij verpakt en vervoerd wordt.”

Reitsma Seafood is op de hoogte van wat er speelt in de markt en zorgt ervoor dat ook de restaurants bewust hun keuze kunnen maken. “Onze keuzes moeten zowel goed zijn voor het milieu als voor onze klanten. En dat gaat soms heel ver. Zit de oester in een houten bakje en zo ja, heeft dit bakje een keurmerk en wordt het gemaakt van duurzaam hout? En zo nee, is de oester dan zó goed dat het bakje niet meer zo zwaar mee weegt en nemen we het dan mee in het assortiment of toch niet? Altijd zijn wij op zoek naar de balans tussen beste kwaliteit en de meest duurzame omstandigheden. “

Tot slot heeft Reitsma Seafood geen derving van producten. Het bedrijf heeft niets op voorraad en levert alleen dagverse producten. “Hierdoor krijgt iedereen dezelfde, dagverse kwaliteit en hebben wij aan het eind van de dag niets meer over.”

Service op topniveau

Ook wat betreft service geeft Reitsma Seafood nét dat beetje extra. “Zoals bij onze levering tot in de koeling, waarbij wij altijd het FIFO (first in, first out) principe hanteren. Staat er nog een bakje oesters? Dan zetten wij de nieuwe oesters erachter. Als wij het in de koeling zetten, dan staat het ook goed.”

Maar de service gaat verder dan dat. “Er zijn bijvoorbeeld veel chefs die in het ongewisse worden gehouden over de seizoenen. De ene viskalender is de andere niet en dat komt met name omdat leveranciers de seizoenen niet altijd belangrijk vinden en die graag oprekken. Denkt de chef dat hij heel duurzaam bezig is, terwijl de vis die hij bereidt vol kuit zit omdat die in het kuitseizoen zit. Onze service is daarom ook: ‘Ik zie de nieuwe kaart, maar die vis is nu heel duur, die gaat nu kuit schieten. Wacht daar nog een maandje mee.’ Wij helpen de restaurants zo niet alleen om geld te besparen, maar leggen ook de basis voor meer productkennis.”

Reclame maakt Reitsma Seafood niet. “Wij leveren aan prachtige restaurants en die kennen elkaar allemaal. Als je dan topkwaliteit levert en perfecte service, dan spreekt zich dat rond. En dat is precies wat er in ons geval gebeurt. En betere reclame bestaat er niet.”

Viskalender